Inhoud van de cursus
Self-Practice/Self-Reflection (SP/SR) is een trainingsmethode voor therapeuten, waarbij het begeleid zelf ervaren van technieken wordt gecombineerd met gestructureerde zelfreflectie. Er wordt daarbij gereflecteerd op de eigen persoonlijke ervaring van de interventie, hoe dit het werken met cliënten beïnvloedt en hoe dit het begrip van (schema)therapie vergroot.
In deze 5-daagse cursus doorlopen we samen het SP/SR-werkboek "Experiencing schematherapy from the inside out" van Farrell en Shaw. Ervaringsgerichte schematherapie-interventies worden steeds gevolgd door reflectieopdrachten. De stappen die we doorlopen zijn in grote lijnen de stappen die cliënten ook doorlopen in een schematherapie. Een aantal oefeningen zal worden aangepast en aangevuld met mindfulness- en zelfcompassie oefeningen om de "Gezonde volwassene" verder te versterken.
Deze meerdaagse cursus wordt in één week aangeboden op een mooie locatie in Marokko of in Groesbeek. Door deze opzet (meerdere dagen achter elkaar, rustige omgeving, weg van de dagelijkse bezigheden en beslommeringen) is er alle gelegenheid om onder begeleiding van een ervaren docent ervaringsgerichte oefeningen te ervaren en kennis en vaardigheden te verdiepen. Binnen een veilige omgeving kan gewerkt worden aan persoonlijke en professionele patronen en het versterken van de Gezonde volwassene als therapeut en als mens. De focus ligt op ervaringsgericht leren.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
Dag 1: Je probleem begrijpen & veranderplan
- Kennismakingsoefening
- Veilige plekoefening & grondingsoefeningen (module 1)
- Probleeminventarisatie en vragenlijsten (module 2)
- Het ontstaan van schema's en coping (module 3)
- Diagnostische imaginatie (module 4)
- Emotionele behoeften
- Casusconceptualisatie (module 5)
- Zelfonderzoek cirkel & Taartpunt (module 6)
- Veranderplan (module 7)
Dag 2: Bewustwordingsfase
- Bewustwording van triggers schema's, coping en modi
- Copingmodi, de functie & voor- en nadelen (module 8)
- Compassievol omgaan met innerlijke patronen
- Oudermodi en de consequenties hiervan (module 10)
- Modi herkennen en onderscheiden
- Management disfunctionele modi (module 9 en 11) en toepassing binnen de stoelentechniek
- Flashcard (module 12)
Dag 3: Begin veranderfase
- Boze-, impulsieve- en ongedisciplineerde kind (module 14)
- Modi herkennen en veranderen d.m.v. de meerstoelentechniek
- Experiëntiële vermijding doorbreken
- Kwetsbare kindmodus en goede ouderboodschappen (module 15 & 16)
- Contact maken met blije kind, deel 1 (module 19)
Dag 4: Vervolg veranderfase
- Typen oudermodi en de kritische ouder bevechten (module 17)
- Het kwetsbare kind helen en limited reparenting (module 18)
- Imaginatie met rescripting
- Blije kind versterken, deel 2 (module 19)
Dag 5: Gezonde kant versterken, zelfcompassie en toekomst
- Visualiseren van de Gezonde Volwassene
- Gedragsverandering
- Omgaan met triggersituaties/uitdagende cliënt-therapeut interacties
- Imaginatie toekomstige situaties
- Connectie Gezonde volwassene en kwetsbare kind versterken (module 20)
- Zelfzorg, waarden en zelfcompassie
- Integratie, evaluatie & afsluiting
Toets
De leerdoelen worden op de volgende wijze getoetst:
- Actieve deelname tijdens ervaringsgerichte oefeningen, schriftelijke en mondeling reflectieopdrachten en (huiswerk)opdrachten.
- Na afloop van de cursus volgt er een periode waarin het geleerde wordt toegepast. Hierover wordt binnen 6 weken na afloop van de cursus een overkoepelend reflectieverslag geschreven, waar de docent schriftelijk feedback op zal gegeven. Indien het verslag als onvoldoende wordt beoordeeld is er éénmaal de mogelijkheid om te herkansen.
Werkwijze
- korte theoretische en praktijkgerichte uitleg
- demonstraties / begeleide oefeningen door de docent
- ervaringsgerichte oefeningen (SP: Self Practice)
- schriftelijke reflectieopdrachten (SR: Self Reflection)
- mondelinge reflectie en uitwisseling (plenair, in subgroepen en in tweetallen)
- literatuurstudie en praktische huiswerkopdrachten
Doelstelling
In deze nascholingscursus:
- verdiep je je kennis en vaardigheden m.b.t. diverse therapeutische interventies uit schematherapie en cognitieve gedragstherapie
- verdiep je je begrip van het schematherapiemodel
- leer je je eigen valkuilen (schema's en modi) herkennen en hanteren
- versterk je jouw "Gezonde volwassene", als mens en als therapeut
- leer je de therapeutische relatie op een adequate wijze te hanteren en leer je hoe je veerkrachtig blijft als de interactie met een client je eigen schema's en modi triggert
- verstevig jij je vaardigheden om goed voor jezelf te zorgen en te luisteren naar onderliggende behoeften
Doelgroep en vooropleidingseisen
Deze cursus is toegankelijk voor therapeuten die werken met cliënten in de geestelijke gezondheidszorg, met de volgende registratie of in opleiding daartoe:
- schematherapeuten en cognitief gedragstherapeuten
- psychologen, GZ-psychologen, klinisch psychologen en psychotherapeuten
- psychiaters
- verpleegkundig specialisten
- orthopedagogen
Bij voorkeur heb je reeds kennis en ervaring met schematherapie en cognitieve gedragstherapie.
Ook ervaren (schema)therapeuten kunnen profiteren van deze cursus.
Aan te schaffen / in bezit te hebben literatuur
Farrell, J.M. & Shaw, A. (2018).
Experiencing Schema Therapy from the Inside Out. A Self-Practice/Self-Reflection Workbook for Therapists. Guilford Press.
Kwalificaties die behaald kunnen worden
Wanneer de cursus met goed resultaat wordt afgerond (actieve participatie tijdens de bijeenkomsten, eindtoets als voldoende beoordeeld en voldaan aan de aanwezigheidseis) zal na afloop van de cursus een certificaat worden verschaft.
Voor nadere informatie over de eindtoets, aanwezigheidseisen en herkansingsmogelijkheden wordt verwezen naar de algemene voorwaarden en naar het draaiboek van de cursus. Het draaiboek van de cursus zal uiterlijk 30 dagen voor aanvang van de cursus worden verstuurd.
Accreditatie
De volgende accreditaties zijn toegekend/in aanvraag:
- Vereniging voor Schematherapie (33 punten, nascholing in het kader van herregistratie)
- VGCt (33 punten, nascholing in het kader van herregistratie)
- FGzPt (38 punten, nascholing in het kader van herregistratie KP)
- NVvP: in aanvraag